Πρότυπα-Πειραματικά Σχολεία

2021-03-22

Συναδέλφισσες/φοι,

Η επίθεση που δέχεται, συνολικά, το δημόσιο σχολείο μέσα από τον αντιεκπαιδευτικό νόμο 4692 που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2020 -παρά τις μαζικές αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας- συνεχίζεται και στο ΦΕΚ.776/26-2-2021 «Χαρακτηρισμός δημόσιων σχολικών μονάδων ως Πρότυπων ή Πειραματικών Σχολείων» με τη δημιουργία μιας ξεχωριστής ελίτ σχολείων για λίγους και «εκλεκτούς».

Στην εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ 23716/Δ6/1-3-2021 «Πρόσκληση ενδιαφέροντος για το χαρακτηρισμό σχολικών μονάδων ως πρότυπων ή πειραματικών» καλούνται οι σχολικές μονάδες της χώρας και μέχρι 23 Μαρτίου να υποβάλουν αίτηση, εάν θέλουν, να μετατραπούν σε Πρότυπα (μόνο β/θμια) ή Πειραματικά στα πλαίσια της διεύρυνσης των Π-Π που έχει αποφασίσει το ΥΠΑΙΘ.

Η απόφαση για την υποβολή αίτησης προς χαρακτηρισμό σχολικής μονάδας ως «Πειραματικό Σχολείο» λαμβάνεται μεν από τον Σύλλογο Διδασκόντων της Σχολικής Μονάδας αλλά ο νομοθέτης προβλέπει ότι αίτηση μπορεί να υποβάλλει, μονοπρόσωπα, και ο Δ/ντής Α/θμιας ή Β/θμιας Εκπ/σης παρακάμπτοντας τα σχολεία και τη βούληση των εκπαιδευτικών!

Η πρόβλεψη αυτή, εκτός του ότι αποδεικνύει το ψευδές της «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας -που τόσο πολύ προβάλλει η υπουργός παιδείας- συνδέεται άμεσα με την πολιτική στόχευση της κυβέρνησης να προαχθεί η διαφοροποίηση, η πολύ-κατηγοριοποίηση και η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Αυτή την πρακτική που απέρριψε στο σύνολο του ο Κλάδος με την απεργία-αποχή από την αυτοαξιολόγηση. Καμία σχέση δεν έχει με την αναγκαία αναβάθμιση για όλα τα σχολεία ανεξάρτητα από την περιοχή, τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, τη σύνθεση μαθητικού πληθυσμού κλπ.

Σε αντίθεση με όσα προβλέπονται από το νέο ΦΕΚ «είναι επιστημονικά παραδεκτό στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι τα Πειραματικά σχολεία θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα (σ.σ. κυρίως Παιδαγωγικά) ώστε να εφαρμόζουν τα προτεινόμενα από αυτά προγράμματα με βάση την παιδαγωγική έρευνα σε προσδιορισμένο χρονικό πλαίσιο, σε τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών» (βλ. ΔΟΕ 1457/16-3-2021) όπως τυχαίο πρέπει να είναι το δείγμα των σχολείων και των διδασκόντων/ουσών σε αυτά. Η κυβέρνηση, ούτε την αναβάθμιση των ΑΕΙ επιδιώκει αφού με τον πρόσφατα ψηφισμένο (ΝΔ, Ελ.Λύση) νόμο 4777/2021 τα συρρικνώνει, επιβάλλοντας μια αναδιάρθρωση με καταργήσεις και συγχωνεύσεις προς όφελος των ιδιωτικών κολεγίων απαξιώνοντας, κυρίως, περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα όπως είναι και αυτό της Σπάρτης.

Ποιες όμως θα είναι οι συνέπειες στην περίπτωση που οι σύλλογοι διδασκόντων αποφασίσουν να μετατρέψουν τα σχολεία τους σε Πρότυπα ή Πειραματικά;

  • Τα σχολεία αυτά θα διοικούνται από μια ειδική και πανίσχυρη Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) που θα τα αξιολογεί και θα αποφασίζει τον τρόπο επιλογής των μαθητών, την επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, για το ωρολόγιο πρόγραμμα, τη διδακτέα ύλη, τον τρόπο και τις μεθόδους διδασκαλίας, ακόμα και για τη χρηματοδότηση τους.
  • Χάνεται η έννοια του σχολείου της γειτονιάς. Η επιλογή των μαθητών δε θα γίνεται πλέον σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας αλλά με κλήρωση, υποχρεώνοντας τους μαθητές και τις οικογένειές τους να μετακινηθούν σε όμορα σχολεία.
  • Στα σχολεία αυτά δεν υπάρχουν Οργανικές θέσεις αλλά υπηρετούν εκπαιδευτικοί «επί θητεία» όπως προβλέπεται στις παραγράφους 15 και 16 στο Άρθρο 19 του Ν.4692. Έτσι όλοι οι υπάρχοντες εκπαιδευτικοί του σχολείου χάνουν αυτόματα την οργανική τους θέση ενώ μπορεί να τροποποιείται και το διδακτικό ωράριο των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ.. (παράγραφος 23 του Άρθρου 19).
  • Οι εκπαιδευτικοί αποδέχονται την ατομική αξιολόγησή τους και την επιχειρούμενη εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας όπως αναφέρεται στο άρθρο 20 παρ. 3α του Ν. 4692/2020. Συμμετέχουν όλοι σε ένα σκληρό αξιολογικό σύστημα του συνολικού τους έργου, όπως ισχύει στη Μ. Βρετανία, με τον επιθεωρητή μέσα στην τάξη.
  • Τέλος, για τα σχολεία αυτά θεσμοθετείται η προσέλκυση χορηγών (άρθρο 23), η συμμετοχή του δήμου, του συλλόγου γονέων, συλλόγων αποφοίτων(!), αλλά και εξωσχολικών «προσωπικοτήτων» μέσω του Συμβουλίου στήριξης του σχολείου (Άρθρο 22).

Η άκριτη γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε κάθε περιοχή, θα υποβαθμίσει το σύνολο των σχολείων αφού δεν αποσκοπεί στη «βελτιστοποίηση της ποιότητας του παρεχόμενου έργου» αλλά στη δημιουργία σχολείων ελίτ. Οι στοχεύσεις της λεγόμενης «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης» που απέρριψε ο κλάδος με τη μαζική συμμετοχή στην απεργία - αποχή υπηρετούνται και μέσα από την επέκταση τέτοιων θεσμών.

  • Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να μην μπουν στη διαδικασία χαρακτηρισμού του σχολείου τους ως «Πειραματικού» με όλες τις αρνητικές συνέπειες.
  • Καλούμε τους Δ/ντές Εκπαίδευσης να μην προτείνουν μονοπρόσωπα τον χαρακτηρισμό δημόσιας σχολικής μονάδας ως «Πειραματικού Σχολείου» χωρίς σύμφωνη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων προκαλώντας την αντίδραση του εκπαιδευτικού κινήματος.
  • Καλούμε τη ΔΟΕ να πάρει σαφή θέση, ως προς τον τρόπο αντίδρασης, ώστε να αποτρέψουμε το σχέδιο της κυβερνητικής πολιτικής που βασίζεται στην ιδιωτικοποίηση και στην κατηγοριοποίηση σχολείων μαθητών και εκπαιδευτικών και στη συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων.

Καμία συμμετοχή μας στη δημιουργία ταξικών σχολείων για λίγους αρίστους και εκλεκτούς

Δημόσια δωρεάν παιδεία για όλα τα παιδιά

Tο Δ.Σ.

Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε