Όχι στην ενοποίηση των τμημάτων ΑΤΕΙ Νηπιοβρεφοκόμων με τα Πανεπιστημιακά Τμήματα των Νηπιαγωγών

2017-11-21

Με ανακοινώσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας αυτές τις ημέρες, πληροφορηθήκαμε την πρόταση ορισμένων Παιδαγωγικών Τμημάτων Νηπιαγωγών για ενοποίηση των τμημάτων ΑΤΕΙ Νηπιοβρεφοκόμων με τα Πανεπιστημιακά Τμήματα των Νηπιαγωγών.

Στη Σύνοδο των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών, της7ης και 8ης Οκτωβρίου 2017 τα μέλη της Συνόδου εξέφρασαν την άποψη ότι στο δυναμικό των Σχολών Αγωγής και Εκπαίδευσης μπορούν να ενταχθούν και τμήματα Προσχολικής Αγωγής. Σύμφωνα με πληροφορίες τρία Πανεπιστημιακά τμήματα είχαν απόφαση Συνέλευσης για ενοποίηση των παραπάνω σχολών, κάποια Πανεπιστημιακά Τμήματα ήταν σύμφωνα με την ιδέα, αλλά δεν είχαν απόφαση Συνέλευσης και μόνο ένα εναντιώθηκε καθαρά προς την απόφαση αυτή, το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης της Κρήτης.

Παράλληλα, κυκλοφορεί στο διαδίκτυο ανυπόγραφη ανακοίνωση από το Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης με τίτλο «Ενοποίηση των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής ΑΕΙ και ΑΤΕΙ» στην οποία αναφέρεται: «Η εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες αντιμετωπίζεται ως ενιαία στα περισσότερα μέρη του κόσμου και στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κυμαίνεται

στο φάσμα των ηλικιών 0 - 8 χρονών. Στη χώρα μας, η διαφοροποίηση της προσχολικής εκπαίδευσης αφενός σε φροντίδα, και αφετέρου σε αγωγή και εκπαίδευση κατηγοριοποιεί τις ανάγκες των μικρών παιδιών και δεν αντιμετωπίζει ολόπλευρα την εκπαίδευσή τους».

Η κυβέρνηση, ενώ από τη μια δηλώνει τη στήριξή της στο αίτημα για δίχρονη υποχρεωτική αγωγή και εκπαίδευση από την άλλη αφήνει ορθάνοιχτη την πόρτα στην τοπική αυτοδιοίκηση να διεκδικεί όλο και μεγαλύτερα κομμάτια απ' αυτήν. Την ίδια στιγμή αποδέχεται και καλλιεργεί τις ορέξεις διάφορων συντεχνιών που αδιαφορούν για την τύχη του δημόσιου σχολείου.

Οι εξελίξεις αυτές είναι επικίνδυνες για το μέλλον του σχολείου και του δημόσιου χαρακτήρα του. Οι προτάσεις των Πανεπιστημίων για ενοποιήσεις σχολών και δομών με διακριτό ρόλο θα διαλύσουν τους βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία. Το Νηπιαγωγείο αποτελεί δομή της δημόσιας εκπαίδευσης και με την ενοποίηση των κλάδων θα ανοίξει η πόρτα στην ιδιωτικοποίηση μέρους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (παιδιών ηλικίας 4-6 ετών) με το σύστημα των voucher, όπου οι γονείς θα «επιλέγουν» δομές ή θα τους «επιλέγουν» οι δομές. Αυτό θα είναι ένα τεράστιο πλήγμα για την παροχή σε όλα τα παιδιά του δημόσιου και δωρεάν αγαθού της παιδείας.

Αποτελεί αρνητική εξέλιξη όμως και για τους αποφοίτους των συγκεκριμένων τμημάτων αφού η ενοποίηση δύο διακριτών επιστημονικών χώρων θα αποτελέσει το έναυσμα για την περαιτέρω απορύθμιση και την αποδιοργάνωση των επαγγελματικών προσόντων και κατ' επέκταση των επαγγελματικών δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτούς. Μια τέτοια στρατηγική επιλογή, αλλάζει δομικά το τοπίο των εργασιακών προοπτικών και σχέσεων των αποφοίτων, αλλά και των επιστημονικών πεδίων στα οποία δραστηριοποιούνται τα Τμήματά τους. Πολύ περισσότερο, βλάπτει αυτούς που πρέπει να υπηρετεί, δηλαδή, τα παιδιά της νηπιακής ηλικίας (4-6 ετών).

Αδιαπραγμάτευτο αίτημα των τελευταίων 33 ετών για εκπαιδευτικούς και γονείς αλλά και υποχρέωση της πολιτείας αποτελεί η Δίχρονη Δημόσια και Δωρεάν Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση στα παιδιά 4-6 ετών (Νηπιαγωγείο) ενταγμένη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση χωρίς κληρώσεις και αποκλεισμούς γιατί εξασφαλίζει στο παιδί συνέχεια ως προς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το χώρο και τα πρόσωπα και μπορεί να λειτουργήσει αντισταθμιστικά

για τα παιδιά των λαϊκών κοινωνικών τάξεων αμβλύνοντας τις εκπαιδευτικές ανισότητες.

ΚΑΛΟΥΜΕ:

την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να αποσύρουν τα σχέδια συντηρητικής αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας με τις συγχωνεύσεις των συγκεκριμένων ΑΕΙ - ΤΕΙ και να υλοποιήσουν άμεσα την υποχρεωτική διετή φοίτηση στο Νηπιαγωγείο, στα πλαίσια της ενιαίας 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης (12χρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση), προχωρώντας σε διορισμούς εκπαιδευτικών και δημιουργώντας τις αναγκαίες κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές.

τα Παιδαγωγικά τμήματα που έχουν εκδώσει αποφάσεις για συγχωνεύσεις -συνενώσεις να τις αναθεωρήσουν και να σταματήσουν την υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου των νηπιαγωγών και των νηπιαγωγείων.

τη ΔΟΕ να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες, να συναντηθεί με την ηγεσία του Υπουργείου και να της ζητήσει να πάρει σαφή θέση, να υπερασπιστεί αποφασιστικά τις αποφάσεις του κλάδου (85η και 86η Γ. Σ. Αντιπροσώπων της ΔΟΕ) για την προσχολική αγωγή ώστε να γίνει πραγματικότητα η ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο) και να οργανώσει τον αγώνα. Να καλέσει σε διακοπή της συνεργασίας των συναδέλφων νηπιαγωγών για τις πρακτικές ασκήσεις στα νηπιαγωγεία με τα Πανεπιστημιακά Τμήματα που υιοθετούν τέτοιες προτάσεις.

Τις/τους συναδέλφους νηπιαγωγούς να υπερασπιστούμε όλοι μαζί το δικαίωμα των παιδιών 4-6 στην απρόσκοπτη φοίτησή τους στο Νηπιαγωγείο αλλά και τα εργασιακά μας δικαιώματα.